Navigatie


Nieuws en verhalen

“Studenten voelen zich bij ons gezien en dat kenmerkt ons als team”

Labels:
  • Nieuws
  • Bewegen & Gezondheid
Datum:

Anouk Zwart en Joke Bolt werken beiden als docent bij de laboratoriumopleidingen van het Gezondheidszorg College van ROC Midden Nederland. “Bij onze opleidingen is er veel aandacht voor binding. We maken daarover afspraken met het hele docententeam. Onze gezamenlijke visie is dat studenten gezien moeten worden”, aldus Joke. Welk effect dit heeft op de studenten en wat het docententeam onderneemt om thema’s als binding en hoge verwachtingen effectief in te zetten, vertellen Anouk en Joke in dit interview. 

“Het is prettig werken, wetende dat het hele team verantwoordelijk is voor de studievoortgang van onze studenten. Mocht een docent of studentcoach ergens tegenaanlopen, dan is er de mogelijkheid om dat te bespreken en op te pakken als team. Dat is fijn voor de student, maar ook voor de klas. Zij weten dat we altijd kijken naar wat mogelijk is”, vertelt Anouk. “In principe is de studentcoach primair verantwoordelijk voor de klas, maar het is bijvoorbeeld niet de bedoeling dat de studentcoach als enige met een hele waslijst aan actiepunten de studentbespreking uitloopt. Zo’n studentbespreking gaat over de onderwijsbehoeften van studenten en wat dit betekent voor het lesgevende team en onze lessen. Zo staan we als team om de student heen”, vult Joke aan. 

Praatje
Anouk: “Het is de bedoeling dat elke student ervaart dat hij bij elke docent terechtkan. De studenten zien ons als team en weten dat we goed met elkaar in contact staan.” Joke: “Ik probeer wekelijks bij een praktijkles van mijn studentcoachklas binnen te lopen. Zo kan ik makkelijk een praatje maken met de studenten en kijken hoe het gaat in andere lessen. Daarnaast zie ik als studentcoach de studenten op een andere manier, op een ander moment én zie ik hoe mijn collega’s hun les inrichten. Zij vinden het ook van meerwaarde als een collega langskomt.” 

Binding
“Het thema binding vinden wij belangrijk. Zo zetten we onder andere bewust in op verbinding in de introductieweek en de eerste lesweken. Tijdens de introductieweek krijgen de studenten best veel informatie te verwerken en ontmoet iedereen elkaar voor het eerst. Gedurende de eerste echte lesweek kiezen we er daarom voor om bij elk vak verder te werken aan de binding met de nieuwe studenten”, legt Anouk uit. Joke vervolgt: “Wat moeten we doen om van een groep een goed functionerende klas te maken? Dat begint al bij de introductie en we kiezen in die eerste lesweek dus per vak activerende werkvormen waarin studenten contact met elkaar moeten maken en meer over elkaar te weten komen.”

Groepsdynamiek
Anouk vertelt: “De ene opdracht is speelser dan de andere. We proberen ervoor te zorgen dat iedere student zijn ei kwijt kan. Sommige studenten geven aan dat ze niet op een ‘spelletje’ zitten te wachten, maar wij weten wat het effect is op de groepsdynamiek en wat we ermee bereiken. Dat monitoren we met het docententeam en daarnaast doen we ook besprekingen met specifieke thema’s, waaronder binding. Hoe gaat het met op tijd komen, hoe gaat het tussen jou en de klas? De afspraken en ideeën die we hebben, evalueren we tussentijds en passen we aan waar nodig. Studenten krijgen ook de ruimte om feedback te geven, via enquêtes of tijdens de les. Dan filteren we wat we volgend jaar moeten aanpassen. Zo geven we studenten de ruimte en worden ze gehoord.” 

‘Soepbord’
“We lunchen met het team aan een lange tafel in onze docentenruimte. Op zo’n moment kunnen we elkaar makkelijker op een leuke manier spreken en hoeft het niet zo officieel,” aldus Anouk. Joke: “Een collega had een keer soep gemaakt voor het hele team en daarna ontstond het idee om dit om de beurt te doen. Op ons ‘soepbord’ geven collega’s nu aan wanneer zij soep kunnen maken. Een leuk bijeffect is: hoe krijg je de pan met soep op school? Soms moeten mensen met elkaar meerijden om dat voor elkaar te krijgen. Iedereen levert een bijdrage, van het bereiden tot de afwas.” Anouk vervolgt: “Met de studenten doen we ook dergelijke activiteiten. Zo hebben we een eindejaarslunch in de week voor de kerstvakantie waarbij elke student uit ons eerste leerjaar iets lekkers uit de eigen cultuur meeneemt. Na bijna een halfjaar les met elkaar leer je iemand weer op een andere manier kennen.”

Hoge verwachtingen
Joke: “Ik vind hoge verwachtingen belangrijk; ik heb zelf hoge verwachtingen van onze studenten, maar ik vind dat zij die ook van mij mogen hebben. Het werkt twee kanten op. Als ik zorg dat ik mijn zaken op orde heb en het goede voorbeeld geef, dan is het voor mij ook makkelijker om hoge verwachtingen te hebben van anderen. Ik kan altijd uitleggen waarom ik een bepaalde verwachting heb, waarom we doen wat we doen en dat zorgt voor duidelijkheid, maar ook voor begrip.”

Studentbehoud
“We zien potentie in elke student en onderzoeken met elkaar wat er nodig is om de student de opleiding succesvol te laten doorlopen. We maken bijvoorbeeld regelmatig maatwerkafspraken. Wat past bij de student en wat heeft diegene nodig? Dat geeft de student meer vertrouwen. Daar hebben we ons de afgelopen jaren echt in ontwikkeld”, vertelt Anouk. Joke: “We zoeken altijd naar een oplossing en daarmee proberen we studenten te behouden. Studenten voelen zich gezien, zijn bij ons in beeld en dat kenmerkt ons als team.”