‘Naast het lesgeven, ben ik juist docent geworden voor het contact met de student’
- Nieuws
- Assistenten in de zorg
Met zo’n 520 studenten is schooljaar 2024-2025 bij het Gezondheidszorg College van ROC Midden Nederland van start gegaan. Hoe zorg je ervoor dat deze studenten zich thuis voelen, dat er een veilig klimaat ontstaat, zodat de nieuwe studenten zich optimaal kunnen ontwikkelen? Lesley Vork, docent en studentcoach bij de opleiding Assistenten in de gezondheidszorg vertelt hoe zij de thema’s Binding, Hoge verwachtingen en Zelfregulerend leren met haar studenten en collega’s aanpakt.
Bingo & Ruilspel
‘In de week voor de zomervakantie organiseren we een ontmoeting tussen de aankomend studenten, zodat niet alles ‘nieuw’ is na de zomervakantie. Vervolgens starten we na de zomer het schooljaar met een introductieweek. Daarin staan kennismaking en verbindingsoefeningen met de klas centraal. Met het Bingo-spel maken de studenten snel kennis met elkaar en merk je dat ze er zin in krijgen om het schooljaar te starten. Met Het Grote Ruilspel mogen ze in teams de straat op om een ei om te ruilen voor iets groters, bijvoorbeeld een sierkussen, bos bloemen of een spel. Door ze die vrijheid te geven, ontwikkelen ze verantwoordelijkheidsgevoel. Ze vonden het heel tof.’
Carrousel
‘Door te investeren in Binding zie ik nu dat de studenten elkaar en de studentcoaches goed weten te vinden. Ze durven mij alles te vragen en zo weet ik wat er speelt. Dan voel je dat je met elkaar goed van start bent gegaan. Naast het kweken van onderling groepsgevoel, organiseren we een carrousel waarbij de docenten aan de hand van een interactieve werkvorm hun vak presenteren aan de studenten.’
Individueel
‘Bij Hoge verwachtingen gaat het om het uitspreken van de verwachtingen: tijdens school en tijdens stages. Daar ga ik het gesprek over aan met de studenten. Bij Zelfregulerend leren neem ik de student mee en stel de vragen: waar sta je, wat heb je nodig van ons om jouw doelen te bereiken? Naast de loopbaancoaching met je klas heb je als studentcoach individuele momenten met je studenten waarin je de kans hebt ze beter te leren kennen. Hierin kun je als studentcoach signalen opvangen waarmee je studenten verder kunt helpen. Vooral studenten die meer uitdaging hebben, bijvoorbeeld als ze thuis de rol van mantelzorger hebben. Dat kan een voorspeller zijn voor studievertraging.’
Laagdrempelig
‘In de rol van studentcoach laat ik merken dat ik iedere student erbij wil houden. Studenten zijn voor ons geen nummer. Voor elke student is het belangrijk dat hij of zij gehoord wordt. Dat zorgt er ook voor dat ze veel durven delen. Ik ben zoveel mogelijk laagdrempelig voor mijn studenten. Doordat ik zelf open ben, voelen mijn studenten zich bij mij op hun gemak. En dat is het mooiste wat er is. Ik weet nu dat ik niet enkel docent ben geworden voor het lesgeven, maar dat ik het doe voor het contact met de student.’
Thuissituatie
‘Studenten moeten het zelf doen, maar je kunt als studentcoach een grote rol spelen. Eén studente was in een groepje studenten beland die voortdurend de les verstoorde. Ik heb haar geadviseerd bij andere studenten te gaan zitten en zo lukt het haar nu om haar huiswerk af te ronden. Een andere studente had een uitdagende thuissituatie. Ik ben dan het eerste aanspreekpunt en kan een student verder helpen via het supportteam of het buurtteam. Zij vond dat in het begin niet fijn dat ik haar daar mee naartoe nam. Sindsdien doet ze het heel erg goed: op stage en op school. Daar is ze nu heel dankbaar voor en dat geeft zoveel voldoening!’
Glimlach
‘Het team docenten bij Assistenten in de Gezondheidszorg is een heel sterk en fijn team. Dat maakt dit een prettige werkomgeving. We organiseren veel samen, krijgen daarin vrijheid van de teamleiders en kunnen goed op elkaar terugvallen. Ik word heel blij van al mijn collega’s en ga elke dag met plezier naar mijn werk. Ik loop elke ochtend de school binnen met een glimlach en die is vaak nog groter als ik naar huis ga.’