‘Met deze flexibele opleidingsvorm is de motivatie van de deelnemers hoog’
- Nieuws
- Bewegen & Gezondheid
Sinds 2 jaar werkt De Tandartsengroep samen met ROC Midden Nederland. In een maatwerktraject leiden beide organisaties nieuwe collega’s op tot tandartsassistent voor de bij de groep aangesloten praktijken. In dit interview vertellen Imke van Bree, HR manager bij De Tandartsengroep, en Jannie van Denzen, praktijkmanager van een aantal tandartsenpraktijken binnen de regio Noord-Limburg, over de samenwerking en wat deze oplevert.
Urgentie
‘De samenwerking is ontstaan vanuit een toevallige ontmoeting tussen onze CEO en een collega van ROC Midden Nederland. Zij spraken over de behoefte van De Tandartsengroep aan goede tandartsassistenten en de uitdaging om tandartsassistenten te vinden in deze krappe arbeidsmarkt. Waar vind je goede, nieuwe collega’s en bereiken wij wel de juiste doelgroep? Hoe kun je deze kandidaten binnenhalen, met welk aanbod? Toen ontstond het idee om de krachten te bundelen. Het resultaat: een maatwerkopleiding tot tandartsassistent (met MBO-4 diploma) waarbij kandidaten meteen in de praktijk aan de slag gaan als tandartsassistent, een dag per week naar school gaan én vanaf hun start een echt salaris verdienen.’
Persoonlijk opleidingsplan
‘Samen met het ROC hebben we nu doelgericht aanbod ontwikkeld voor zijinstromers en herintreders, maar ook starters op de arbeidsmarkt zijn welkom. Kennis, kunde en ervaring worden besproken en gewogen in een persoonlijke intake en elke deelnemer krijgt op basis daarvan een persoonlijk opleidingsplan. Ons streven is een lange termijn samenwerking waarin we doorlopend nieuwe collega’s voor de groep opleiden en aan ons binden, zodat we nu én in de (nabije) toekomst beschikken over voldoende gekwalificeerd personeel. Tegelijkertijd leveren we een belangrijke bijdrage aan de toekomst van het vakmanschap,’ aldus Imke.
Praktijk-proof
‘Aan de basis van de samenwerking staat de vraag: hoe kunnen we de lesmodules zo praktijk-proof mogelijk maken? Hiervoor hebben mondzorgprofessionals vanuit de groep meegekeken met de onderwijsontwikkeling. Vanaf januari zijn we concreet met elkaar aan de slag gegaan: hoe verloopt het proces, de werving, hoe gaan we starten? Het wervingsproces en de intakes bij het ROC zijn in onze regio voorspoedig verlopen. We zijn inmiddels gestart met flexibel opleiden waarbij deelnemers meerdere momenten in het jaar kunnen instromen en dat vraagt ook aandacht en begeleiding in de tandartsenpraktijk,’ aldus Jannie. ‘Het leuke is dat studenten tijdens hun opleiding ervaringen kunnen uitwisselen met medestudenten. En voor de praktijken is deze opleidingsvorm interessant omdat de nieuwe collega’s direct meewerken in de praktijk en een frisse kijk, actuele kennis en nieuwe inzichten geven.’
Hybride
‘De nieuwe collega’s gaan één dag in de week naar school en daarnaast werken zij minimaal twee dagen in de praktijk. Hoe meer vlieguren hoe sneller en vollediger inzetbaar. Naast de lesdagen op school krijgen de collega’s gedegen begeleiding op de werkvloer. Als tandartsassistent in opleiding begin je als het ware op de achterbank en leer je de omgeving kennen. Vervolgens maak je de overstap naar de bijrijdersstoel en van daaruit pak je zelfstandig taken op. Daarbij kiezen we voor hybride begeleiding. Op de werkvloer kijken we naar de persoonlijke leerdoelen en welke begeleider daar het beste bij past. We zijn binnen de regio bekend met het begeleiden van zijinstromers uit diverse doelgroepen. Zowel senior als meer junior collega’s nemen die rol op zich. We nemen de nieuwe collega’s, naast vakinhoudelijke coaching, ook mee in de bedrijfscultuur. Op het moment dat kennis, kunde en vaardigheden getoetst zijn mogen zij volledig zelfstandig aan het werk,’ aldus Jannie.
Flexibel
‘Wat deze opleiding uniek maakt, is dat deelnemers kiezen vanuit de interesse in het vak. Vanuit het perspectief van onze bedrijfsvoering is dat ook belangrijk. Wij nemen de deelnemer als vertrekpunt: wat wil jij? Waar zie je jezelf werken? Aan de balie of als assistent? Vervolgens kijken we naar opleiding en ervaring: wat breng je mee? Waar zit de uitdaging en wat kunnen wij daarin betekenen? En dan vullen we de rugzak met de kennis en vaardigheden die daarvoor nodig zijn. Dat is het mooie aan deze flexibele opleidingsvorm. Zo kom je bij een natuurlijke selectie uit, waarbij de intrinsieke motivatie heel hoog is,’ aldus Jannie. ‘Met de intake toets je meteen welke motivatie een deelnemer heeft. Half mei, is de eerste groep specifiek voor De Tandartsengroep gestart,’ aldus Imke.
Eigen tempo
‘De opleiding volg je in je eigen tempo: je kunt versnellen en vertragen. Het mooie is dat de deelnemers vanaf de start het merendeel van hun tijd gaan werken in de praktijk. In Nederland is het beroep van tandartsassistent geen beschermd beroep. Je moet uiteraard wel een opleiding volgen om de juiste kennis en skills te krijgen, maar deze leidt niet verplicht tot een erkend diploma. Nu geven we de deelnemers de gelegenheid een mbo-4 diploma te behalen, maar ook meteen mee te draaien in de praktijk en vanaf de start echt salaris te verdienen. Voor de deelnemers maakt dat de stap richting mondzorg aantrekkelijker. Het behalen van een diploma is vanuit loopbaanperspectief relevant,’ aldus Imke.
Werving
‘Wat het verschil maakt? Het aanbod dat we doen: een goed salaris, de volwaardige baan van tandartsassistent en een flexibele opleidingsroute. In onze regio hebben we breed geworven, ook onder de populatie van de praktijk; zo’n 16.000 cliënten. Dat was heel succesvol met de boodschap: kom bij ons werken en ervaar hoe graag onze ‘cliënten’ bij ons komen en onze dienstverlening waarderen. Zo benader je mensen op hun intrinsieke motivatie en dat werkt. Uit deze poule hebben we nu drie potentiële deelnemers geworven waarvan er één in de horeca werkte en graag regelmatiger tijden wil werken,’ aldus Jannie.
Meer informatie? Stuur ons dan een mbovoorprofessionals.zorg [at] rocmn.nl (email).