Manon van der Horst is sinds drie jaar één van de Experts Leren en Gedrag bij het Centrum voor Studentontwikkeling (CvS) van het ROC Midden Nederland. Ze werkt voornamelijk in Nieuwegein op de Tech Campus en ondersteunt studenten, collega’s én leermeesters. Manon: ‘Het leukste aan mijn werk is dat een kleine aanpassing vaak voor een heel groot verschil zorgt!’
De verwijzingen die bij Manon binnenkomen zijn heel divers. Het gaat bij de meeste studenten om een bepaalde belemmering die ze hebben, waardoor het niet loopt op school of een stageplek. En in het geval van bbl-studenten gaat het ook vaak om leermeesters die daar niet helemaal goed mee om weten te gaan. ‘Mijn doel is om de leerlingen te laten floreren en eruit halen wat erin zit.’, zegt Manon. Ze legt uit dat het vaak ook niet zo ingewikkeld is. Ze ziet studenten echt opbloeien na het juiste begeleidingstraject. Van bijna ontslag, naar ‘wat een topgozer’.
Extra uitdaging
Manon ziet vaak bbl-studenten die al op jonge leeftijd bij een bedrijf aan de slag gaan. Vier dagen per week mogen ze daar, in de praktijk, het vak komen leren. Maar ze moeten ook gelijk meedraaien met het tempo van de huidige werknemers. Dan komen er soms wel wat moeilijkheden naar boven. Zeker als het jongeren zijn met een extra uitdaging, zoals faalangst, een taalachterstand, adhd of studenten met een stoornis op het autisme spectrum (ASS). ‘Dat klink allemaal heftig, maar vaak valt het best mee!’, legt Manon uit. Werkgevers kunnen huiverig zijn om deze studenten een kans te geven, maar de experts bij het CvS weten hier wel raad mee. ‘Bij een intake kijken we even mee en zien snel wat deze jongen of meid nodig heeft. We maken een begeleiderskaart voor stage of werk. Daar staan de behoeftes op van de student, maar ook wat helpend is. Vaak zijn het ontzettend gemotiveerde werknemers, die het juist éxtra goed willen doen. Maar dan loopt het spaak in de communicatie. Bij een student met ASS moet je bijvoorbeeld heel erg expliciet communiceren. Dus een duidelijke taak geven en benadrukken wanneer dat af moet zijn. Geef de taken ook één voor één en leg de volgende taak pas uit als de vorige taak is afgerond. Of geef de student even schakeltijd. Simpele tips voor een leermeester, maar essentieel voor het succes van de student.’. Manon laat leermeesters ook graag actief meedenken over een passende oplossing. ‘Dan zie je dat na zo’n traject iedereen gegroeid is. En dat die leermeester ineens een hele goede begeleider is geworden. Dat is heel gaaf om te zien!’
Veiligheid voorop
Manon strijdt ervoor om werkgevers en leermeesters vooral de voordelen te laten zien van wat studenten die begeleidt worden door het CvS kunnen. ‘Ze zijn vaak hele loyaal medewerkers en hebben een heel hoog arbeidsethos. Ze zijn heel gemotiveerd en ze werken heel secuur. Daarbij plaatsen wij studenten niet graag in hokjes en kijken we vooral naar wat ze wél kunnen’. Soms vergt het dus een kleine aanpassing vanuit het leerbedrijf én de student dat precies het verschil kan maken!
Niet altijd werkt het met een kleine aanpassing en niet bij iedereen zullen de handvatten van het CvS verbetering bieden. Maar een oplossing vinden Manon en haar collega’s eigenlijk altijd wel. ‘Het gaat er in de basis om dat een student zich veilig voelt op school of de werkplek. Iedereen wil zich geaccepteerd voelen en dan pas sta je open om te leren’, legt Manon uit. ‘Er zitten studenten bij die nog nooit gewerkt hebben en nu vier dagen aan de bak moeten. Of jongeren die niet gewend zijn om zelf hun agenda in te delen en daar heel nerveus van worden.’ In een nieuw bedrijf durven ze vaak die dingen niet aan te geven. Op school hoopt het CvS met de studentcoaches in ieder geval een ingang te bieden om erover te praten. Een positieve benadering heef trouwens niet alleen baat bij studenten met een ondersteuningsvraag, dat geld eigenlijk voor alle studenten! Manon beaamd: ‘Iedereen vindt het fijn om positief benaderd te worden, af en toe een complimentje te krijgen en dat er eens praatje wordt gemaakt.’
En door..
En dan krijgt Manon een telefoontje. Ons ‘praatje’ zit erop. Ze moet weer verder, de plicht roept. Een student met een spraakstoornis belt met de vraag hoe hij de werkoverleggen op zijn stage moet aanpakken. Maar voor ik vertrek heeft Manon ook een complimentje verdiend. Want haar luisterend oor en gedegen advies zorgen er al drie jaar voor dat veel studenten, docenten en bedrijven de begeleiding ontvangen die ze nodig hebben. Bedankt!