“Ik wil studenten stimuleren het beste uit zichzelf te halen”
- Nieuws
“Ik heb als verpleegkundige op veel verschillende afdelingen gewerkt, ook in de Caraïben. Ik geef les aan de hand van mijn praktijkvoorbeelden en ga daar het gesprek over aan. Dan komen ze met vragen, waardoor ik minder met mijn powerpoint bezig ben, maar alle onderwerpen behandel aan de hand van mijn casuïstiek.” Aan het woord is Felicia Burger, docente bij het Gezondheidszorg College bij ROC Midden Nederland. Wat onderneemt Felicia om haar eerstejaars studenten te binden boeien en actief te betrekken?
“Ik werk nu mijn vierde jaar bij het Gezondheidszorg College van ROC Midden Nederland en ik heb altijd eerstejaarsklassen gehad. Ik ben BPV-consulent (stagebegeleider, red.), beroepsthema docent en studentcoach. Verder hou ik mij bezig met de Skills wedstrijden. De eerstejaars komen altijd stil binnen. Dan gebruik ik vaak ijsbrekers. Ik start streng, zodat ik de basisregels goed neer kan zetten. Daarna ondernemen we leuke dingen, zodat we met elkaar kennis kunnen maken. Zo hebben we laatste met de februariklas plantenpotjes beschilderd, een activiteit om de creativiteit te triggeren en het brein te activeren. Ook bij het BPV-bureau zijn wij onder collega’s op die manier gestart. Iedereen deed enthousiast mee en nu staan de potjes met plant op het bureau. Iedereen blij.”
Levensecht leren
“Het eerste jaar is meestal niet het meest spannende jaar. De studenten hopen dat ze al met naalden aan de slag mogen. Ze willen bloed zien en stagelopen in het ziekenhuis. Ik houd ze voor waar ze hier voor zitten. In de lessen maak ik gebruik van mijn eigen ervaring als verpleegkundige. Die verhalen vinden ze mooi. Ik heb ervaring op veel verschillende afdelingen opgedaan, ook in de Caraïben. Ik laat dan röntgenfoto’s zien of foto’s van wonden en dan zitten ze op het puntje van de stoel. Ik geef les aan de hand van mijn praktijkvoorbeelden, ga het gesprek met ze aan over die praktijk. Dan komen ze snel met vragen, waardoor ik minder met mijn power point in de weer ben, maar veel onderwerpen behandel aan de hand van mijn casuïstiek. Als er voor een opdracht gebruik gemaakt kan worden van echte lotus patiënten dan zal ik dat niet laten. Vorige periode heeft mijn klas met VR-brillen ontdekt hoe het is om dement te worden. We kunnen op die manier naast stage ook op school steeds meer levensecht leren en dat maakt het voor de studenten interessant.”
Challenge Onderwijs
“Ik werk ook mee aan de trainingen voor World Skills Netherlands. Dit is een vakwedstrijd waar studenten het beste uit zichzelf halen. Ze strijden om de beste te worden in hun vakgebied. Maar eigenlijk is meedoen al een leerzame ervaring. Er doen zo’n 50 verschillende opleidingen mee. Wij trainen de deelnemers voor verpleegkunde en verzorgende. Aan de SKILLS wedstrijd doen onze derde en vierdejaars mee. Eerder heb ik dit soort challange onderwijs ook geprobeerd te verwerken in de lessen van de eerstejaars. Ik vraag de studenten dan: als je terugkijkt op de afgelopen periodes waar ben je dan het meeste trots op? Waar heb je echt je best voor gedaan? Wat als de hele wereld je werk morgen zou kunnen lezen? Had je het dan ook zo ingeleverd? In die periode hebben we ook een mini SKILLS game uitgeprobeerd om hiermee kennis te maken. Dit is later verder uitgerold door een collega. Ook bij de eerstejaars merk je dat ze dan hun beste been voortzetten. Ze kregen casuïstiek en moesten in groepjes strijden om te laten zien hoe ze in een bepaalde situatie met een client omgaan. Zo ervaren ze waar ze hun skills echt voor nodig hebben. Essentieel is dan de binding en veiligheid in het klaslokaal, zodat ze ook leren om elkaar aan te spreken. Die challange geeft ook een extra impuls om naar school te komen: het is spannend. Een cliënt ligt in het ziekenhuisbed in het praktijklokaal en dan vragen we de student: wat zie je en hoe moet je handelen? Van deze periode is het werk van de studenten verwerkt in een magazine. Een mooi naslagwerk voor hen en iets voor in hun portfolio.”
Binding
“De groep die ik nu heb, heeft een warme binding, ze hebben een gelijke achtergrond en staan open voor dezelfde dingen. Er is onderling veel vertrouwen. Ze hebben zin in activiteiten, vinden alles leuk. Ze helpen elkaar ook opbloeien, wensen elkaar in de appgroep succes met de stage. Soms ga ik met de LOB-les koffie drinken met de groep, geef dan les aan de lange tafel, voor verandering van omgeving. Dat werkt.”
Buitenland
“Als je een jaar lang intensief met een klas samenwerkt dan vind ik het vaak jammer dat ik ze weer moet laten gaan. Het mooie aan de eerstejaars SKILLS challenge was dat ik de studenten bewust kan maken van wat ze met hun skills kunnen doen. Als studenten naar het buitenland willen is het ook nodig dat ze een portfolio opbouwen. Dit jaar zijn er vier studenten naar het buitenland gegaan en dat is een unicum. Deze studenten gaven in jaar 1 al bij mij aan dit graag te willen. Ik ben er heel trots op ze, dat ze dat allemaal gehaald hebben. Dat probeer ik de studenten vanaf het eerste jaar mee te geven: je moet laten zien dat je meer kunt dan je opdrachten halen: haal alles uit jezelf. De challenge hielp daarbij. Ik had een leuke wisselwerking met die groep: toen ik zwanger was hadden ze een babyshower voor mij georganiseerd. Later kwam ik ze op stage tegen als BPV-consulent. Dan merk ik dat de band er nog steeds is. Dit jaar gaan de eerste van die groep diplomeren en dat geeft me een gevoel van trots. Ik probeer de studenten die ik in hun eerste jaar heb gehad wel op een afstandje te blijven volgen. Het is zo leuk om ze te zien ontpoppen als echte verpleegkundige”
Creativiteit
“Het is goed en leuk om ervaringen met collega’s te delen, zoals de challenge, het magazine en het schilderen van de potjes. Dat soort ideeën delen we met elkaar in de groepsapp van het team en er komen vaak positieve reacties op. Niet iedereen heeft tijd voor de grotere activiteiten die veel tijd en energie kosten. In mijn verleden heb ik in de media- en evenementenwereld gewerkt en ben gewend om mijn creativiteit in te zetten. Daardoor ben ik denk ik minder goed in het denken binnen kaders. Ik zou het mooi vinden om SKILLS en challenge onderwijs college breed in te zetten. Dat is voor studenten een prachtige kans om het beste uit zichzelf te halen. Je merkt dat dat heel goed werkt om de student te stimuleren het beste uit zichzelf te halen. Ze hebben dan ook echt plezier in het leren en dat is waar ik het voor doe.”