Navigatie


Nieuws en verhalen

“Het draait erom dat de student zich gezien en gehoord voelt”

Labels:
  • Nieuws
Datum:

“Voorheen werkte ik in 'de rol van' praktijkopleider bij een andere organisatie en was verdere uitbreiding van deze functie daar niet mogelijk. Inmiddels heb ik, op zelfstandige titel, de opleiding gevolgd en ben ik aangenomen als praktijkopleider binnen mijn huidige organisatie." Aan het woord is Anneloes Tippens, werkzaam in de kinderopvang, over de opleiding tot Praktijkopleider. 

“In deze functie heb ik per 1 oktober het nieuwe BPV-beleid van onze kinderopvang organisatie mede in gang gezet. Met de overname van een andere kinderopvang organisatie zijn we nu bezig met het harmoniseren van alle processen. Van een team van 5 praktijkopleiders gaan we naar een team van 8 praktijkopleiders, naast examineren gaan we nu ook studenten begeleiden.”

Steun
“Naar school gaan vond ik in het begin even wennen. De laatste keer was 20 jaar geleden en in de tussentijd is er veel gedigitaliseerd. Dat is best wennen. Het was fijn om te merken dat we binnen onze klas veel steun aan elkaar hadden. We kwamen allemaal uit verschillende branches binnen de zorg: ouderenzorg, kraamzorg en kinderopvang. We hebben elkaar zowel digitaal als vakinhoudelijk op weg geholpen, daar heb ik veel van geleerd.”

Groentje
“Het was goed te combineren. Ik ging 1 dag in de week naar school en 3 dagen naar de kinderopvang. In de middag werkte ik in de opvang en in de ochtend begeleidde ik studenten. Het weekend besteedde ik veel tijd aan school. Ik voelde me vaak een groentje in het begeleiden van studenten. Andere deelnemers werkten al langer in de zorg als praktijkopleider. Ik was de enige die de opleiding op persoonlijke titel volgde, de rest kreeg de opleiding via de werkgever. Aan het einde kreeg ik het compliment dat ik het meeste uit de opleiding gehaald had.” 

Feedback
“Wat ik het fijnste aan de opleiding vond, was dat ik alles wat ik leerde direct in de praktijk kon brengen. Eén van die zaken was het geven van een training aan werkbegeleiders: dat is een belangrijk aspect van het werk van de praktijkopleider. Het is voor werkbegeleiders essentieel dat ze kennis hebben van het kwalificatiedossier, dat ze gespreksvoering kunnen doen met de student en daarin hun verwachtingen kunnen bespreken. Die training was interactief met afwisselende theorie over coaching of de leerstijlen van de student. Tijdens de training stond centraal hoe je van elkaar leert, welke verwachtingen je over en weer mag hebben, en het geven van feedback en feedforward. Werkbegeleiders moeten vakinhoudelijk mee kunnen denken en enthousiast zijn over het werk richting de student. De werkbegeleider heeft een belangrijke functie. De praktijkopleider is verantwoordelijk voor de kwaliteit en het naleven van de protocollen op een vestiging. Zo zorgen we samen voor kwaliteit van zorg.“

Vertrouwensband
“Wat nieuw is, is dat we vrij snel nadat een student is gestart een diepgaande en uitgebreide kennismaking doen, zodat er een vertrouwensband ontstaat. Op die manier kun je inschatten hoe het leerproces gaat verlopen. Onze studenten hebben veel uitdagingen: bijvoorbeeld een game-verslaving of studenten die het huis uit willen, omdat ze door familieleden gestoord worden tijdens het studeren. Ik vind het prettig als ik dat weet, dan kan ik daarop anticiperen. Die kennismaking is dan essentieel. Ook passend ondersteunen en passend begeleiden waren belangrijk en onderdeel van de opleiding. Daarmee ontwikkelde ik ook handvaten voor de begeleiding van de student.”

Modulair
“Nu kun je ook losse modules volgen van deze opleiding. Als ervaren praktijkopleider kun je zo eenvoudig bijspijkeren, bijvoorbeeld met het organiseren van een introductieperiode voor nieuwe studenten. Dat wil ik nu gaan vormgeven in mijn werk. Dan draait het erom dat de student zich gezien en gehoord voelt. We hebben incompany klassen, maar ook deelnemers van andere opleiders. Het is belangrijk dat iedereen een goede onboarding heeft en de juiste begeleiding krijgt. En dat krijg je onder de knie met deze opleiding. Ik weet nu waar een goed begeleidingsplan aan voldoet en hoe ik mijn werkbegeleiders het beste kan ondersteunen, zodat de kwaliteit van zorg gewaarborgd blijft. Want samen leiden we die collega’s op die we zo hard nodig hebben in deze krappe arbeidsmarkt.”