Jeroen Voeten is 45 jaar en hybride docent op de Tech Campus. Hij geeft (en ontwikkelde) het vak Energietransitie en geeft les aan studenten van het Bouw en Interieur College en het Tech College. Twee dagen per week staat hij voor de klas en de andere dagen werkt hij binnen zijn eigen onderneming in Leusden.
Maandag
Maandag tot en met vrijdag zijn dagen die gereserveerd zijn werkzaamheden binnen Sellox, de onderneming waar ik sinds drie jaar management teamlid van ben. We leveren sensoren, datagedreven oplossingen en platformen aan de kritische infrastructuur, om hier slimme dingen mee te doen. Maandag start altijd met een MT meeting op ons kantoor in Leusden. In de middag heb ik een online vergadering met de beheerder van het Belgische hoogspanningsnetwerk. Hun hoofdkantoor zit uiteraard in België. Voorheen zou ik erheen gereden zijn, maar nu videobellen we lekker duurzaam op de laptop. De dag sluit ik af met een webinar over Energie Management Systemen. Ik vind het belangrijk mezelf constant te blijven ontwikkelen. De transitie naar duurzame energie blijft een hot topic!
Dinsdag
De dinsdag staat in het teken van klantbezoeken. Ik reis van Leusden naar Amsterdam en weer terug naar een regionale klant. Onderweg kan ik in de trein wat werk voorbereiden. Want volgende week geef ik een belangrijke presentatie aan een farmaceutisch bedrijf. Met een groot logistiek centrum vol met chirurgische en farmaceutische producten kun je je voorstellen dat de beveiliging on point moet zijn. ’s Avonds werk ik nog een projectcase uit voor de studenten die ik vrijdag in de les tref. Het leukst is natuurlijk om te werken met een écht voorbeeld. Ik zorg er daarom voor dat ik casuïstiek uit het werkveld integreer in de projecten die we op school doen. Een vak als energietransitie is enorm in beweging, het onderwijs moet dat dus ook zijn.
Woensdag
Vandaag is een echt kantoordag. Ik werk in Leusden verschillende projectplannen uit en duik in de opgehaalde data van klanten. In de avonduren werk ik nog wat aan het lesprogramma dat ik heb ontwikkelt voor de bouwkunde en smart building studenten. Het programma volgt een logische opbouw voor de 1e en 2e-jaars studenten van de Tech Campus. De stof die ik wil overbrengen bestaat gewoonweg nog niet in een vastomlijnde module. En het is wel een vast onderdeel van het curriculum voor Bouwkunde en Smart Building. Ik kijk daarbij niet alleen naar de recente ontwikkelingen, maar ook of de stof aanslaat en de opbouw wel logisch is. Dan gaat de laptop dicht en zit mijn werkweek voor Sellox erop. Al mijn collega’s hebben begrip voor het docentschap dat ik naast deze functie vervul. Het verrijkt mij als persoon, het verrijkt het vak en het houdt mij jong!
Donderdag
De week is al ruimschoots doormidden en toch start vandaag pas mijn eerste werkdag van deze week bij de Tech Campus. Het werken als ondernemer en deels voor de klas staan is voor mij een ideale combinatie. Mijn collega’s bij Sellox weten heel duidelijk dat donderdag en vrijdag de dagen zijn dat ik mij volledig concentreer op het werk in Nieuwegein. De andere dagen sta ik volledig tot hun beschikking. Daar is eigenlijk nooit gedoe over. Vandaag starten de eerste lessen om 10.15 uur. De tweedejaars studenten Smart Building krijgen een toetst. Niet favoriet, maar gelukkig komt het ook niet vaak voor. Ik kijk vooral hoe een student zich tijdens de les gedraagt. Wat pikt iemand op, hoe interacteren ze met elkaar en welke vragen worden er gesteld. Daar kun je veel aan aflezen! In de middag melden de eerstejaars Bouwkunde studenten zich bij mij. We werken in een online module aan het verduurzamen van een stadswoning. We maken 3d-modellen en doen een hoop rekenwerk. Ik merk dat in deze niveau 4 klas de onderlinge niveaus behoorlijk uit elkaar liggen. Dat is iets waar ik goed om moet letten. Want komt iedereen wel goed mee? En worden de slimmeriken uit de klas wel genoeg uitgedaagd?
Vrijdag
Op deze vrijdag is iedereen nog nét iets meer uitgelaten dan normaal. Dat geldt voor mij ook. Na mijn lessen ontvang ik vanmiddag op de Tech Campus het diploma voor het afronden van de training voor de hybride professionals. De lessen voor deze onderwijsbevoegdheid werden verzorgt door Hogeschool Utrecht. Ik vind het gaaf om te zien dat een grote onderwijsinstelling als ROC Midden Nederland oprecht investeert in het individu. In mijn geval was dat het behalen van mijn lesbevoegdheid voor het mbo. Maar ook krijg ik de kans om onderwijs te ontwikkelen, mee te denken over het curriculum en levensechte projecten op te tuigen. Maar voordat vanmiddag de kurk van de champagne kan moet er eerst les gegeven worden. Dus op naar het klaslokaal!