Navigatie


Nieuws en verhalen

AI in het onderwijs: van experiment naar innovatie

Labels:
  • Nieuws
  • Assistenten in de zorg
Datum:

Bij ROC Midden Nederland wordt volop geëxperimenteerd met AI in het onderwijs. Wat begon met een persoonlijke ontdekking van docente Asha Tensen, is inmiddels uitgegroeid tot een belangrijke ontwikkeling binnen de school. Asha, docent bij de opleiding tot tandartsassistent, kreeg onlangs officieel de eerste licentie voor Microsoft Copilot Studio uitgereikt. Dit moment markeert een nieuwe fase in de digitalisering van het onderwijs. Samen met Bart van Kuik (onderwijspartner Onderwijs en Innovatie), Ronald van Elst en Ingrid Klasberg van ICT & Informatiemanagement en Esmeralda Francino (ROC Academie) bespreken we hoe AI het onderwijs verandert en welke kansen dit biedt voor studenten én docenten.

Een AI-studiebuddy voor studenten
Asha ontdekte AI-tools zoals ChatGPT en zag al snel de mogelijkheden voor haar studenten. "Ik begon met ChatGPT, maar dat is voor een professionele organisatie als ROC Midden Nederland niet veilig genoeg," vertelt ze. "In samenwerking met ICT & Informatiemanagement hebben we daarom besloten om met Microsoft Copilot aan de slag te gaan. Dit is een ontwikkelomgeving om chatbots te kunnen bouwen. De tool is goed geschikt voor het onderwijs, omdat je de chatbot kan “trainen” om alleen antwoorden te geven over de lesstof, zonder afleidende teksten. Je kunt bijvoorbeeld ook instellen dat het altijd antwoorden geeft op mbo-niveau 4. Voor studenten fungeert het als een studiebuddy: het helpt hen bij vakinhoudelijke vragen, geeft feedback op gesprekken en begeleidt hen bij sollicitatietrainingen."

Vaardigheden oefenen
Als voorbeeld noemt Asha het beroepsthema 'Werkvelden' binnen de assistenten in gezondheidszorgopleidingen. "In Copilot Studio kan ik een studiebuddy maken waarmee studenten hun sollicitatievaardigheden kunnen oefenen. De AI-assistent speelt dan de rol van werkgever en stelt relevante sollicitatievragen. Studenten schrijven sollicitatiebrieven en oefenen gesprekken, terwijl de AI-assistent direct feedback geeft. Dit is niet alleen leerzaam, maar ook ontzettend leuk voor hen!"

Van pilot naar brede implementatie
Ronald van Elst, betrokken vanuit ICT & Informatiemanagement, ziet grote kansen voor de implementatie van AI binnen de digitale leeromgeving van ROC Midden Nederland. "In Copilot Studio kun je documenten en kennis toevoegen, die vervolgens via een chatbot toegankelijk zijn via onze bestaande systemen zoals itslearning en Xerte. Dit maakt het makkelijk om AI-gestuurde leertrajecten direct te integreren in het onderwijs." Het werken met AI vraagt om nieuwe vaardigheden van zowel docenten als studenten. "Daarom starten we in samenwerking met de Hogeschool Utrecht een professionele leergemeenschap," vertelt Bart van Kuik. "Via het lectoraat van de HU werken we aan digitale professionalisering en praktijkgericht onderzoek. Het doel is om docenten en collega's van de diensten te ondersteunen, samen te leren en zo AI slim in te zetten in de lessen en de ondersteuning van het onderwijs."

AI en ethiek: wat leren we onze studenten?
Bij de implementatie van AI speelt ook een belangrijk ethisch vraagstuk. "AI biedt enorme kansen, maar er zitten ook risico’s aan," benadrukt Bart. "Een groot deel van deze technologie draait op data en rekenkracht. Dit kost energie en geld. Willen we hiervoor complete datacenters bouwen met de impact op het milieu? En wie bepaalt welke data een AI-model gebruikt? Dit zijn vragen die we niet alleen onszelf moeten stellen, maar waarin we ook onze studenten moeten meenemen. Dit kan bijvoorbeeld een belangrijk thema zijn binnen het vak Burgerschap."

Toekomstvisie: een Centrum voor Teaching en Learning
Esmeralda, verantwoordelijk voor interne scholing binnen ROC Midden Nederland, benadrukt het belang van AI-trainingen voor docenten. "We gaan de ROC Academie uitbreiden met een Centrum voor Teaching en Learning. Hier kunnen docenten leren hoe ze AI effectief kunnen inzetten in hun onderwijs. We moeten immers niet alleen zelf leren, maar het ook toepassen in de klas." Dit sluit aan bij het landelijke initiatief Npuls, waarin mbo-, hbo- en wo-instellingen samenwerken aan de digitalisering van het onderwijs. "Npuls biedt ons een prachtige kans om kennis te delen en samen op te trekken," zegt Bart. "Het doel is om de digitale vaardigheden van zowel studenten als docenten te versterken. AI is daarbij slechts één van de pijlers, maar wel een hele belangrijke."

Samen werken aan onderwijsinnovatie
De uitreiking van de eerste licentie voor Microsoft Copilot is een belangrijke mijlpaal, maar slechts het begin. "We staan aan de vooravond van een grote verandering," concludeert Asha. "AI kan het onderwijs persoonlijker en effectiever maken. Nu is het aan ons om deze technologie slim in te zetten en studenten én docenten te ondersteunen in deze digitale transformatie."

Met de samenwerking tussen docenten, ICT, de interne Academie en onderwijspartners binnen en buiten ROC Midden Nederland wordt AI niet alleen een handige tool, maar een echte gamechanger in het onderwijs.