Opleidingen

Opleiding Medewerker Gastvrijheid in de Zorg

  • bbl-opleiding
  • Niveau 2
  • 1 jaar
Een medewerker in de zorg zit bij een oudere cliënt.

Kort samengevat

Een goede gastheer of gastvrouw heeft kennis van zaken, is vaardig en laat dit in de praktijk zien. In deze opleiding focussen we ons op het gedrag van mensen (klanten, gasten, patiënten, cliënten) en hoe zij dingen ervaren. 

  • Professionaliseer de gastvrijheid in de instelling

  • Locatie en startdatum in overleg

  • Afronding met erkend mbo-diploma 

Praktische info

Niveau
Niveau 2
Omvang
35 bijeenkomsten
Crebonummer
25959
Locatie
Incompany
Leervorm
bbl-opleiding
Duur
1 jaar
Kosten

€ 2599

Startdatum

In overleg

Deze scholing voor jouw organisatie?

Désirée kijkt graag samen naar de mogelijkheden.

Désirée Verhagen

Geschikt voor

Deze opleiding is voor medewerkers die nu al vaak de rol van gastheer of gastvrouw hebben.

  • Voor organisaties en instellingen die gastheerschap willen professionaliseren 

Locaties

In overleg, Incompany

Externe locatie

In overleg met de opdrachtgever bepalen we gezamenlijk de perfecte locatie. 

Cursist in klaslokaal met andere studenten op de achtergrond

Uitgebreide informatie

De focus tijdens de opleiding ligt op de ontwikkeling van gastheerschap. Het werken en denken vanuit het gastperspectief. Een goede gastheer of gastvrouw is een echte vakman (m/v/x) die zich telkens afvraagt: waar heeft mijn gast behoefte aan? En op welke manier kan ik dat het beste in mijn werkzaamheden toepassen? Iemand die kennis van zaken heeft, vaardig is en dit in de praktijk laat zien. 

De opleiding combineert gastheerschap en vakmanschap en besteedt aandacht aan het gastheer zijn, samenwerken, verzorgen van eten en drinken, schoon en netjes houden van de omgeving en hotelmatig en servicegericht werken.

De opleiding is een intensief 1-jarig bbl-traject en bestaat uit: 

  • 30 - 35 (les)bijeenkomsten 
  • 13 begeleidingsgesprekken 
  • 4 tot 8 uur per week zelfstudie 
  • Intake en examinering 

Thema’s die in de opleiding aan bod komen: 

Gastheerschap 

  • Persoonlijke ontwikkeling 
  • Gastpsychologie 
  • Samenwerken 

Vakmanschap 

  • Voedings- & dieetleer 
  • Banqueting & catering 
  • Facilitaire dienstverlening 

Algemene vakken 

  • Nederlands 
  • Rekenen 

Medewerkers met dit diploma zorgen voor professioneel gastheerschap in jouw organisatie. Uiteraard is het mogelijk om na het behalen van dit diploma nog verder te leren op een mbo-opleiding niveau 3 of 4.  

  • Diploma vmbo theoretische leerweg. 
  • Een baan in de gastvrijheidssector of bij een (zorg)organisatie waar praktijkopdrachten uitgevoerd kunnen worden.

Erkend mbo-diploma Facilitair Medewerker niveau 2 en een getuigschrift Gastheerschap. 

Ook interessant?