''Wij merken dat het heel goed werkt als onze leerlingen het Gezondheidszorg College van ROC Midden Nederland van binnen hebben gezien en docenten hebben gesproken.” Aan het woord zijn Mark Dubbelman, docent zorg en welzijn en Denny Beusichem, afdelingsmanager bovenbouw bij de VO-school Globe College in Utrecht. Samen met Gerie Haartman, programmamanager bij het ROC, geven zij vorm aan de voorlichting vanuit het Gezondheidszorg College richting het Globe. Met als doel: een goede kennismaking en soepele overgang van de VO-leerlingen richting het mbo.
Denny: “Onze samenwerking gaat jaren terug!” Gerie: “Dat startte vanuit ROC Midden Nederland met het organiseren van bijeenkomsten over doorlopende leerlijnen, zodat leerlingen vanuit het voortgezet onderwijs soepel de overstap naar middelbaar beroepsonderwijs kunnen maken.” Denny: “Wij merken dat het heel goed werkt als onze leerlingen ROC Midden Nederland van binnen hebben gezien en docenten hebben gesproken.” Gerie: “De eerste kennismaking van leerlingen met ons ROC was via het keuzevak Techniek in zorg en welzijn en zo zijn wij met elkaar gaan samenwerken. Denny en Mark kwamen met de vraag of we praktijksituaties konden bedenken waarop de leerlingen konden inhaken. De leerlingen op het Globe kregen les in het vak Zorgtechnologie, waar ze naast de inhoud van het vak ook bekwaam worden in het werken met de laptop. In ons Future Care Lab leren ze ook hoe ze de zorgtechnologie kunnen toepassen.” Mark: “Wij hebben op het Globe College niet alle zorgtechniek, het Future Care Lab is een fijne en welkome aanvulling. Het brengt de praktijk dichterbij.” Mark: “Het afgelopen jaar zag ik veel enthousiaste leerlingen die bepakt en bezakt richting het ROC gingen. Met een actieve leerhouding hebben ze de docenten de oren van het hoofd gevraagd.”
Maatschappelijke functie
Gerie: “60% van de ouders van de leerlingen op het Globe College heeft geen werk. Dat geeft aan dat we als scholen een maatschappelijke functie hebben.” Denny: “Dat betekent dat we nog meer dan op andere scholen zicht moeten geven op wat je allemaal kunt bereiken. Zo nemen we onze leerlingen mee naar de Tweede Kamer en naar musea.” Mark: “De leerlingen ervaren de uitstapjes naar het ROC als bijzonder. De eerste keer overvalt het ze: een groot gebouw, veel studenten, ze moeten dan hun weg vinden. Het maakt echt indruk. De tweede keer zie je ze groeien; dan weten ze waar ze naartoe moeten. In dit proces moeten wij ze bij de hand nemen. Dat stokje wordt moeiteloos overgepakt door Mariëlle Garritsen-van Woerkom, docente op het ROC. Zij heeft het voortouw en laat de ICT-mogelijkheden zien. Ik ondersteun daarbij en stuur op de opdrachten bij onze leerlingen.”
Onderzoeksvraag
Gerie: “Ik vertel bij de eerste kennismaking op het Globe samen met Mariëlle over het keuzevak, een kennismaking met de zorg en Zorgtechnologie. Ik laat in eerste instantie wat zorgtechniek zien die we in het Future Care Lab hebben staan: de robotkat, Tessa de tinybot, robotmaatje en later natuurlijk ook Susie onze levensechte robotpop. Je ziet dat de leerlingen het heel mooi vinden en hun tijd daarin verliezen.” Mark: “Het werken met de laptop heeft wat voeten in de aarde: onze leerlingen vinden het fijner om met boeken en vanaf papier te werken. Ze hebben een korte tijdspanne op het scherm, op papier gaat dat veel beter. Als ze eenmaal weten hoe ze het moeten aanpakken, gaan ze los. De eindopdracht is in de vorm van een hackaton met een onderzoeksvraag, het maken van een verslag. Deze vindt plaats in het simulatie zorgappartement van het Future Care Lab. Hier werken de studenten een casus uit: wat is er? Wat zie je? Wat kan er? Hoe ga je te werk? En daar worden de leerlingen bij geholpen. Eén van mijn leerlingen, Abdelhak is verlegen, maar ging bij de uitstap naar het ROC steeds meer vragen stellen. Je ziet de leerlingen groeien.”
Laboratoriumonderwijs
“Het verrijken van de leeromgeving, de mogelijkheden om buiten deze school verder te kijken; ze worden wereldwijzer en ontwikkelen een andere horizon. We hebben met havo en mavo leerlingen ook de samenwerking met het labonderwijs opgezocht waarbij de leerlingen twee opdrachten hebben gedaan, waaronder het halen van DNA uit een kiwi. Die samenwerking leert mbo-docenten ook naar een vmbo-leerling te kijken. Zij hebben een andere dynamiek en zitten overal aan. Voordat de leerlingen het ROC bezoeken geven we ze ook richtlijnen mee wat je wel en niet kunt doen, hoe laat we starten, hoe laat we gereed zijn. Dat is voor onze leerlingen belangrijk,” aldus Denny.
Stage
Denny: “Na de workshop bij lab gaven leerlingen aan dat ze daar zouden willen studeren. Ze leren zo ook anders na te denken over de route: starten met de mbo-opleiding, dan de praktijk ervaren en mogelijk daarna de hbo-opleiding volgen. In het lab leerden ze ook de verbinding leggen tussen bio en wiskunde; dat lukt ons niet op school. Met labdocente Radha Lambrou-Ganga van het ROC komen we 3 keer per jaar bijeen en dan denken we na over mbo-vaardigheden: wat kunnen we de leerlingen hier al meegeven? De mavo- en havoleerlingen lopen nog geen stage, maar ik zou dat wel willen: twee weken per jaar stage om stagevaardigheden aan te leren, bijvoorbeeld een maatschappelijke stage. Dat ze bijvoorbeeld met ouderejaars studenten van het mbo mee stage lopen, dan snijdt het mes aan twee kanten. Dit zijn mooie stappen naar de toekomst. Bijzonder is dat we onze samenwerking hebben weten te verduurzamen, zodat we ook verder kunnen met het ontwikkelen van mbo-vaardigheden voor onze leerlingen.”